FYD-elever i Finland

Foto av elever i klaaserom

Femten elever fra FYD besøkte Lapua i Finland i uke 17. I februar var elever fra Lapua hos oss og deltok i bærekraftuken vår, og nå var det vår tur å besøke dem. Elevene som var med kom fra Vg1 Studiespesialisering, Vg1 Drama og Vg1 Helse og oppvekst med studieforberedende (HOST).

Lapua er et tettsted i Södra Österbotten, ca. tre timer nordvest for Helsinki. Her ligger den videregående skolen Lapuan Lukio, som er det finske navnet, eller Lappo gymnasium på svensk. Vi samarbeider med Lapuan Lukio om bærekraft.

FYD-elevene jobbet kreativt i klasserommene sammen med sine finske medlever. De laget vindmålere, kjøleskapsmagneter av bioplastikk og plakater om klimatiltak. De var på omvisning i Lapua og lærte om Lappos historie, og det ble tid til å være sosiale sammen med elevene fra Lapua.

Besøket var en del av Nordplus-prosjektet "Bærekraft og demokrati", som er et utvekslingsprosjekt om FN’s bærekraftmål. Elever fra Lapua besøkte oss i uke 11 og var med på bærekraftuken vår. Noen av FYD-elevene som besøkte Finland var vertsfamilier for finnene da, og resten ble valgt etter loddtrekning. Turen var gratis for elevene.