Fremtidsverkstedet i Fyllingsdalen

Foto av bærekraftige matretter

Årets Bærekraftuke gikk av stabelen fredag 9. februar og varte til torsdag 15. Det er blitt en årlig tradisjon her på FYD, og en anledning for elevene på Vg1 til å bli kjent med hverandres visjoner om en bærekraftig fremtid.

Bærekraftige produkter

I år prøvde vi oss på å lage bærekraftige produkter, og FYD-elevene gikk til oppgaven med stor entusiasme. Noen laget bærekraftig mat, løsninger på matsvinn eller gjenbrukte klær – ferdige produkter de kunne vise frem. Andre jobbet med mer abstrakte konsepter, som å foreslå et nytt politisk parti («APEX – works toward an animal friendly Norway»).

Foto av elever på stand

Vi liker å la det gå litt konkurranse i det her på FYD, så elevene fikk stemme frem det beste produktet. På avslutningsdagen hadde noen grupper hadde stands i klasserommet sitt. Andre grupper gikk rundt på skolen og presenterte produktet sitt. Til slutt fikk hver av elevene stemme på hvilke 2 grupper de syntes var best.

Resultat kommer – vi venter i spenning!

Foto av elever med gjenbrukte klær

Foredrag, besøk fra Finland og bærekraft i kantinen

Kantinen var med å markere uken. – Vi serverte vegetarisk varmrett hver dag i uken, forteller Linda, og toppet det hele med å selge 100 vegetarburgere siste dag. – Elevene var kjempefornøyde, sier hun.

Foto av dukke laget av avfall

Elevene fikk også høre foredragsholdere utenfra, blant andre fra Naturvernforbundet og Matsentralen. Det var ekstra stas at vi kunne ha besøk av 15 elever og 3 lærere fra Lapua, Finland. De var her som en del av Nordplus – prosjektet Bærekraft og Demokrati, og noen av våre elever fikk være vertsfamilier for dem. 16 elever herfra skal besøke Lapua i april.