Regjeringen gjør som Fyllingsdalen videregående skole

Regjeringen følger nå etter Fyllingsdalen videregående skole (FYD) og innfører (anbefaling om) mobilforbud i skoletimene på alle landets videregående skoler.

- Kjekt at regjerningen kommer etter her. Vi monterte opp mobil-hotell i alle klasserom i fjor sommer og har hatt mobilforbud i undervisningen hele dette skoleåret, forteller rektor Trond Botnen.

Elevene kan benytte mobilen sin i friminuttene og i lunsjen; men ikke inne i selve undervisningen - akkurat slik regjeringen nå ønsker alle skoler skal gjøre.

- Jeg var aldri i tvil om at dette var rett vei å gå. Det endelige beviset fikk vi da 1. terminkarakterene kom nå i januar. I forhold til forrige skoleår har vi i år 20 % færre av de laveste karakterene (1 og ikke vurdert). Videre har vi 8 % økning i antall 4-ere, 20 % økning i antall 5-ere og 12 % økning i antall 6-ere, forteller Botnen.