Helseelever hadde praksis i Spania

Elever på stranden

Seks elever på Vg2 Helsearbeiderfag hadde praksisperiode i Elda, Spania i 2023. De fikk hospitere på universitetssykehuset der i tre uker i mars.

Opplevelse for livet

Valentina, Justin, Noor, Justin, Kanga, Nathalie og Synne fikk et hyggelig opphold i Spania. Elda er en småby innenfor Costa Blanca, så sol og palmer var like utenfør døren. I helgene kunne de dra inn til Alicante som er en kjent turistby med butikker, restauranter og strender.

Elever som spiser lunsj

Mandag til torsdag gikk de dagvakter på sykehuset Hospital General Universitario de Elda, og fikk prøve seg på forskjellige avdelinger, som akuttmottaket og rehabilitering. De opplevde store forskjeller fra det norske helsevesenet, og gjorde seg mange nye erfaringer. Fredagene var de på den videregående skolen IES La Melva.

Bilde av sykehuest i Elda

Reise og opphold

Elevene fikk dekket reise og tre ukers opphold på hotell, og litt lommepenger. Lærerne Betty Karlsen og Heidi Iversen fulgte elevene ned og var med dem de første dagene. Så var de på egen hånd, men de hadde kontakt på telefon og teams med Fyllingsdalen vgs, og en av lærerne på IES La Melva var kontakt på stedet.

Søknader og fremtidige turer

Elevene har søkt skriftlig om å få reise. De måtte begrunne hvorfor de ønsket praksisen, og i tillegg ha bestått i alle fag, ha lite fravær og god i orden/atferd.

Oppholdet er en del av Erasmus+-prosjektet Practical Healthcare in Europe. Formålet med prosjektet er at elevene skal få innblikk i å jobbe på sykehus rundt i Europa. I 2022 fikk seks elever ha praksisen sin i Helsinki, Finland. Vi jobber med å få til et nytt praksisopphold i Spania neste år.