Bærekraft i Finland

Bilde av elevar utandørs

Fyllingsdalen vgs har denne våren samarbeidet med Lapua videregående skole i Finland i et prosjekt om bærekraft. I uke 19 besøkte seksten av våre elever fra vg1 den finske skolen.

Lapua er et tettsted i Södra Österbotten, ca. tre timer nordvest for Helsinki. Her ligger Lapuan Lukio, som er det finske navnet på skolen. Vi samarbeider med dem i et Nordplus-støttet utvekslingsprosjekt om FN’s bærekraftmål. I februar var elever fra Lapua hos oss og deltok i bærekraftuken vår, og nå var det vår tur å besøke dem.

Bilde av elevar som held presentasjon i klasserom

Bodde hos vertsfamilier

Elevene som var med kom fra Vg1 Studiespesialisering, Drama og den nye linjen vår for Helse og oppvekst med studieforberedende (HOST). Ni av dem hadde vært vertsfamilier for de finske gjestene i februar, og resten ble valgt med loddtrekning blant søknadene.

- Vi bodde hos finske vertsfamilier tilknyttet skolen, forteller Oda i Vg1 HOST. - Det var ganske likt som her, maten var ganske lik. Men vi syklet overalt, det var mye flatere der enn her. Familien jeg bodde hos var ikke så gode i engelsk, men vi klarte å kommunisere. De kunne litt svensk også.

Bilde av elevar som syklar

Forurensing på land og sjø

Målet med utvekslingen var å lære om arbeidet for en mer bærekraftig framtid. Elevene jobbet med selvvalgte tema innen forurensing og plastforurensing på land og sjø. De fikk være med på omvisning i et moderne returpunkt/gjenvinningsanlegg i Seinäjoki, og besøke Lapuan Kankurit - et sirkulært bærekraftig og lokalt veveri hvor saueull på finske gårder blir til ferdige tøyprodukt som selges til bl. a Husfliden Norge. De gjorde undersøkelser om mikroplast i innsjøen Kyrkösjärvi, og de var på foredrag om forholdene i Østersjøen.

Bilde av elevar på strand

I tillegg lærte de mye om finsk dagligliv og kultur, om å jobbe i team sammen med finske elever og bruke engelsk i praksis. Det ble tid til en aktivitetsdag og en tur til Lapuas høyeste punkt (ca. 100 moh.) også.

Reise og opphold

Elevene fikk dekket reise og opphold, men lommepenger måtte de dekke selv. Lærerne Kristine Feness, Anne-Ma H. Carlsen og Kari Reinan var med på turen.